Bijbel en bezinning: Wijsheid van Jezus Sirach 10,1-3

Door Bénédicte Lemmelijn in EZRA Bijbels tijdschrift 6: juni 2010

Een wijze leider voedt zijn volk op,
een verstandig man voert een doordacht beleid.
Zoals de leider van een volk is, zo zijn ook zijn raadsheren,
zoals de bestuurder van een stad is, zo zijn ook haar inwoners.
Een slecht opgeleide koning richt zijn volk te gronde,
verstandige bestuurders maken een stad leefbaar.

– Nieuwe Bijbelvertaling

Bijbelse teksten zijn allesbehalve wereldvreemd. Concreet mag dit duidelijk worden in een brandend actuele passage als Wijsheid van Jezus Sirach 10,1-3. Sirach beschrijft hier de wijze waarop leidinggevende personen in een maatschappelijk bestel bepalend zijn voor de dynamiek en het leven van de gemeenschap.

Sirach weerspiegelt hier de bijbelse idee dat echte autoriteit, in de ware zin van het woord, niet op zichzelf bedacht is maar ten dienste moet staan van de ander en er zo toe bijdraagt dat de gemeenschap, met al haar individuen, zich dynamisch in voorspoed kan ontwikkelen.

ezra6De volledige versie van dit artikel kan u terugvinden in EZRA Bijbels tijdschrift 6: juni 2010. Dit nummer van Ezra – Bijbels tijdschrift is echter niet meer verkrijgbaar. Recentere nummers van ons tijdschrift kan u terugvinden elders op deze website.