Het bijbelboek Genesis in recente literatuur (slot)

Engelen vallen langzaam

Door Rita Ghesquière in EZRA Bijbels tijdschrift 11: september 2011

De verhalen uit Genesis krijgen eveens een prominente plaats in de filosofische roman Engelen vallen langzaam van de Noorse auteur Karl Ove Knausgård. Zoals de titel aangeeft, peilt het werk naar het wezen en de plaats van de engelen, en hun relatie met God en de mensen. In het kaderverhaal krijgt de fictieve Antinous Bellori, die gesitueerd wordt in de zestiende eeuw, de hoofdrol. Als elfjarige jongen heeft hij een ontmoeting met engelen. Deze ervaring is zo ingrijpend dat hij zijn verdere leven wijdt aan onderzoek naar de engelen, neergeschreven in Over de aard der engelen (1584). Dit (fictieve) boek vormt de rode draad voor de verdere theologische en filosofische bespiegelingen over God, bijbelverhalen en engelen, maar ook diverse kerkvaders en wetenschappers krijgen het woord.

Frederiksson ziet Eden als een gebied waar primitieve wezens in groepsverband leven. Zintuigelijke impulsen zijn erg belangrijk, de taal is onderontwikkeld. Zowel Eva als Kaïn bezoeken de plek op zoek naar hun verleden. De confrontatie met de primitieve wezens dwingt hen om na te denken over hun eigen identiteit.

De aanpak, toon en stijl van de verhalen is erg verschillend. Bart Moeyaert volgt relatief getrouw de oorspronkelijke tekst, al zijn er ook bij hem duidelijke aanpassingen. Door verschuivingen en weglatingen komt de mens in Het Paradijs op de voorgrond, terwijl God verdwijnt. Marianne Frederiksson, José Saramago en Karl Knausgård veroorloven zich grotere vrijheden. Dat houdt verband met hun opzet.

ezra11De volledige versie van dit artikel kan u terugvinden in EZRA Bijbels tijdschrift 11: september 2011, verkrijgbaar voor €5, incl. verzending, door overschrijving op rekeningnummer BE98 1237 7805 2493 ter attentie van de Vlaamse Bijbelstichting, met vermelding van ‘Ezra11′.