Bijbelse dino

Door Frans Van Segbroeck in VBS-Informatie Maart 1994

Het moest ervan komen: de onweerstaanbare dino heeft ook het bijbellandschap betreden. In het Nederlandse Algemeen Dagblad van 9 november 1993 vonden we een merkwaardige bijdrage van de hand van drs. B.J.E. van Noort. Deze docent godsdienst trekt van leer tegen een uitspraak van een zekere P. Straatman, die beweerde dat er in Noachs ark geen dino’s aanwezig waren, aangezien deze diersoorten vóór de zondvloed uitgestorven waren. Fout, repliceert Van Noort. De hoofdstukken 40 en 41 in het boek Job zijn een duidelijke beschrijving van de vriendelijke loebassen die wij dino’s noemen, maar die bij de bijbelse auteur Leviatan heten. Het gaat in het boek Job helemaal niet om een mythologisch gedrocht zoals men soms meent, ook niet om krokodil of nijlpaard zoals velen denken, neen, neen, het gaat om “een heus monster”, een dinosaurus. Hoe zag die eruit? “Het was een moerasdier, zo groot dat het de moerassen en het water niet kon verlaten (opwaartse druk was nodig om het gigantische lichaam te tillen). Daarom konden mensen het zonder gevaar gaan bekijken, ook al maakte de aanblik hen ziek van angst.” Het dier had een staart als een cederboom van ongeveer 40 meter. Met zijn enorme hals kon het de heuvels langs het moerasgebied afgrazen. Het was een volbloed die bij het boven water komen hete lucht uitblies, die als een brandende fakkel in het zonlicht schitterde. Dat reuzendier leefde nog “in de tijd van Abraham, want Job was een tijdgenoot van hem. Rond het jaar 2000 voor Christus dus”, concludeert de auteur. “De levende beschrijving van dat oerdier maakt in elk geval duidelijk dat het door mensen is gezien.” Gelukkig weten we uit psalm 74 vers 14 dat de soort later is uitgestorven, stelt de auteur ons gerust. Inderdaad: gelukkig.

ezra19Dit artikel verscheen in het voormalige VBS-Informatie. In 2009, bij het begin van de 40ste jaargang, kreeg het blad een nieuwe vormgeving. Sindsdien verschijnt het onder de naam Ezra – Bijbels tijdschrift.
→ Bekijk de recentste nummers van Ezra – Bijbels tijdschrift.