Bijbel en bezinning: Jeremia 16,19-20

Bijbel en bezinning: Lc 6,27-36

Door Bénédicte Lemmelijn in EZRA Bijbels tijdschrift 15: september 2012

O HEER, mijn kracht en mijn burcht
mijn toevlucht in tijden van nood.

Van de einden der aarde komen
alle volkeren naar u toe
Ze zullen zeggen: ‘De goden van onze voorouders
blijken niets meer dan bedrog,
ze zijn niets waard, ze bieden geen hulp.’

Kan een mens soms goden maken?
Wat hij maakt – goden zijn het niet!

– Nieuwe Bijbelvertaling

In de Nieuwe Bijbelvertaling staat er boven de geciteerde tekst uit het boek van de profeet Jeremia een titeltje dat luidt: ‘Alleen de HEER is een toevlucht’. Toevlucht waarvoor? Jeremia heeft het niet gemakkelijk. Hij waarschuwt zijn volk, hij klaagt aan, hij hekelt de losgeslagen weg die zijn volksgenoten gaan. Maar ze horen hem niet graag: hij zaagt en jammert, hij doet niets anders dan hen aan hun vel zitten. ‘Paniekprofeet’, noemen ze hem.

Kan een mens soms goden maken? Diepe voldoening, zelfgave, rustige zekerheid, vertrouwen, liefdevolle gedragenheid, mildheid en mededogen brengen dit soort goden alleszins niet.

ezra15De volledige versie van dit artikel kan u terugvinden in EZRA Bijbels tijdschrift 15: september 2012, verkrijgbaar voor €5, incl. verzending, door overschrijving op rekeningnummer BE98 1237 7805 2493 ter attentie van de Vlaamse Bijbelstichting, met vermelding van ‘Ezra15′.