Ezra 28: december 2015

Ezra Bijbels tijdschrift 28: december 2015Dit nummer van Ezra – Bijbels tijdschrift is nog steeds verkrijgbaar. Losse nummers zijn bestelbaar voor 6 euro, incl. verzendingskosten, door overschrijving op rekeningnummer BE98 1237 7805 2493 ter attentie van de Vlaamse Bijbelstichting, met vermelding van ‘Ezra28’.

Het is haast een paradox: het kerstverhaal, één van de bekendste bijbelse verhalen, blijkt helemaal niet in de Bijbel voor te komen – of toch niet in de vorm zoals het te vinden is in de talrijke hervertellingen ervan. In dit nummer belichten we de uitgebreide proloog van Lucas, die een boeiend verhaal vertelt waarin de eenvoudige Maria centraal staat.

Onlangs verscheen het Jezusboek van de Duitse theoloog en nieuwtestamenticus Gerhard Lohfink in het Nederlands: Jezus van Nazaret. Wat wou Hij? Wie was Hij? We schenken graag ruim aandacht aan dit prachtig en heel toegankelijk geschreven werk.

In de rubriek ‘Bijbel en bezinning’ lezen we Lucas 6,20-26. We eindigen uiteraard met onze vaste rubrieken ‘Uit de wereld van de Bijbel’ en de boekbesprekingen.

Inhoudsopgave met geselecteerde fragmenten