Bijbel en bezinning: 1 Johannes 4, 12-16

Door Bénédicte Lemmelijn in EZRA Bijbels tijdschrift 44: december 2019

Niemand heeft God ooit gezien. Maar als we elkaar liefhebben, blijft God in ons en is zijn liefde in ons ten volle werkelijkheid geworden. En we hebben zelf gezien waarvan we nu getuigen: dat de Vader zijn Zoon gezonden heeft als redder van de wereld. Als iemand belijdt dat Jezus de Zoon van God is, blijft God in hem en blijft hij in God. Wij hebben Gods liefde, die in ons is, leren kennen en vertrouwen daarop. God is liefde. Wie in de liefde blijft, blijft in God, en God blijft in hem.
– De Nieuwe Bijbelvertaling

Als er één ding zeker is, in welke religie dan ook, dan is het dat niemand God ooit gezien heeft. Niemand weet precies hoe God er uit ziet; niemand kent de ultieme formule die zijn bestaan omschrijft; geen enkel dogma kan hem ‘vatten’ noch ‘be-vatten’; geen enkele tekst kan hem geheel ‘be-grijpen’. En toch is er één iets dat absoluut overeind blijft… Men zou kunnen spreken van een wezensdefinitie, in de zin van één diepe waarheid die de kern van zijn wezen betreft: God is liefde…

Dat is het wat Johannes stellig gelooft. Hij stelt inderdaad letterlijk dat ‘Gods liefde in ons is’. Dat betekent met andere woorden ook dat God er altijd al is, zelfs vóór wij het zelf beseffen. Dat de Liefde er al is, voor wij het ‘weten’. Net zoals God er al is, zo is de Liefde er al, als het ware voorgegeven. Van bij of zelfs van vóór onze geboorte: in groei naar positiviteit, in groei naar leven, in het letterlijk en figuurlijk ontplooien van ons bestaan in het goede, het ware en het schone. We worden er in geboren en we leven er voor. Zij is de dragende grond van ons zijn en tegelijk het wenkende en overstijgende perspectief en doel van ons bestaan: de Liefde.

Ezra Bijbels tijdschrift 44: december 2019Dit nummer van Ezra – Bijbels tijdschrift is nog steeds verkrijgbaar. Losse nummers zijn bestelbaar voor 7 euro, incl. verzendingskosten, door overschrijving op rekeningnummer BE98 1237 7805 2493 ter attentie van de Vlaamse Bijbelstichting, met vermelding van ‘Ezra44’.