Bijbel en bezinning: Habakuk 1,2-4

Door Elke Verbeke in EZRA Bijbels tijdschrift 1: maart 2009

Hoelang moet ik nog roepen, HEER,
terwijl U maar niet luistert?
Hoelang moet ik nog ‘Geweld!’ tegen U schreeuwen,
terwijl U maar geen uitkomst brengt?

Waarom laat U mij onrecht zien
en ziet U die ellende maar aan?
Waarom sta ik tegenover geweld en onderdrukking,
waarom is er ruzie en moet men lijden onder conflicten?

De Wet wordt erdoor ontzenuwd
en de rechtspraak komt niet meer aan bod,
want de schurken brengen de rechtvaardigen in het nauw,
omdat er alleen maar vervalste rechtspraak aan bod komt.

– Willibrordvertaling 1995

Het boek Habakuk is één van de minder bekende boeken uit het Oude Testament en is terug te vinden aan het einde van de verzameling twaalf kleine profeten. Hoewel klein in omvang – het boek Habakuk is slechts drie hoofdstukken lang – biedt het een interessante inhoud.

In deze klacht richt Habakuk zijn twijfels en grieven rechtstreeks tot God. Uit de tekst spreekt niet enkel de gangbare vraag waarom men met onrecht geconfronteerd wordt, maar nog belangrijker, hoe God zelf die ellende kan dulden.

ezra1De volledige versie van dit artikel kan u terugvinden in EZRA Bijbels tijdschrift 1: maart 2009. Dit nummer van Ezra – Bijbels tijdschrift is echter niet meer verkrijgbaar. Recentere nummers van ons tijdschrift kan u terugvinden elders op deze website.