Bijbel en bezinning: Lucas 10,38-43

Door Bénédicte Lemmelijn in EZRA Bijbels tijdschrift 20: december 2013

Op hun reis ging hij een dorp in. Een vrouw, Marta
genaamd, ontving hem. Zij had een zuster die Maria
heette. Die kwam aan de voeten van de Heer zitten en
luisterde naar zijn woorden. Marta had het heel druk met
bedienen. Ze ging naar Jezus toe en vroeg: ‘Heer, laat het u
koud dat mijn zuster mij alleen laat bedienen? Zeg haar
dat ze mij komt helpen.’ De Heer gaf haar ten antwoord:
‘Marta, Marta, je maakt je bezorgd en druk over alles,
maar slechts één ding is nodig. Maria heeft het beste deel
gekozen en dat zal haar niet worden ontnomen’.

– Willibrordvertaling 1995

Onder welke categorie de tekst uit Lucas 10 over het bezoek van Jezus aan Maria en Marta moet vallen, weet ik zo precies niet. Misschien wel onder de ‘gemakkelijke’ woorden van Jezus! Immers, elk van ons die weet wat het is om mensen thuis te ontvangen, maar ook gewoon om in het eigen gezin of de familie voor alle grote en kleine dagelijkse dingen in de weer te zijn, weet dat het maar heel ‘gemakkelijk’ klinkt te zeggen dat er belangrijker dingen zijn om op te focussen dan te poetsen en te koken. En natuurlijk weet iedereen dat ook.

Zijn die dingen dan zo onbelangrijk als Jezus lijkt te suggereren? Misschien zijn ze integendeel niet alleen noodzakelijk maar ook intrinsiek waardevol, met name in het enige perspectief dat ultiem elke ‘zin’ overeind houdt, de Liefde. En het is precies die horizon die zowel Oude als Nieuwe Testament benadrukken wanneer ze allebei de liefde tot God en de liefde tot de naaste evenwaardig aan elkaar centraal stellen als het hoogste gebod.

ezra20De volledige versie van dit artikel kan u terugvinden in EZRA Bijbels tijdschrift 20: december 2013, verkrijgbaar voor €5, inclusief verzending, door overschrijving op rekeningnummer BE98 1237 7805 2493 ter attentie van de Vlaamse Bijbelstichting, met vermelding van ‘Ezra20′.