Het bijbelboek Genesis in recente literatuur

Door Rita Ghesquière in EZRA Bijbels tijdschrift 10: juni 2011

De discussie rond de scheppingsverhalen blijft actueel. Creatonisme en Intelligent Design wekken verbazing en ergernis. Het kan toch niet dat mensen in de eenentwintigste eeuw zich vastklampen aan mythische verhalen om hun kijk op de kosmos te duiden. Maar wat is dan de betekenis van deze scheppingsverhalen als ze door de wetenschap hopeloos in diskrediet worden gebracht? Mensen zoeken steeds opnieuw in verhalen naar de zin van hun complexe bestaan. De oude scheppingsverhalen blijven wetenschappers en literatoren inspireren. Ook als we ze vandaag niet langer letterlijk interpreteren, ze fascineren ons omdat we achter die verhalen een diepere boodschap vermoeden

De twee prentenboeken die Bart Moeyaert maakte in samenwerking met de Duitse kunstenaar Wolf Erlbruch zijn even complementair als de scheppingsverhalen uit Genesis. De Schepping (2003) volgt het patroon van het eerste, priesterlijke scheppingsverhaal, waarin God de wereld schept in zeven dagen. Moeyaert brengt een intrigerende en heel menselijke versie van de schepping. Het verhaal wordt verteld door de mens, die getuige is van het hele gebeuren. Het begint met een kleine reflectie over ‘niets’ dat zo moeilijk is om voor te stellen. Als alles weggelaten wordt houd je allen God en de verteller over.

Marianne Frederiksson hertaalt het verhaal van Adam en Eva en hun kinderen voor lezers van nu. Ze maakt de statische vlakke personages tot mensen van vlees en bloed en verleent de setting een historische geloofwaardigheid. De vele lege plekken in de oude mythen worden ingevuld.

Kaïn is de laatste roman van de Portugese Nobelprijswinnaar José Saramago, die in 2010 overleed. Met deze bijbelroman is Saramago niet aan zijn proefstuk toe. Eerder schrijf hij Het Evangelie volgens Jezus Christus (1993), een biek dat veel controverse losmaakte. Kaïn kan men beschouwen als Saramago’s persoonlijke lectuur van het Oude Testament.

ezra10De volledige versie van dit artikel kan u terugvinden in EZRA Bijbels tijdschrift 10: juni 2011, verkrijgbaar voor €5, inclusief verzending, door overschrijving op rekeningnummer BE98 1237 7805 2493 ter attentie van de Vlaamse Bijbelstichting, met vermelding van ‘Ezra10′.