Enkele minder bekende bijbelfiguren

onbekendbanner

Door Bénédicte Lemmelijn in EZRA Bijbels tijdschrift 15: september 2012

Mirjam en Dina, Melchisedek en Zacharias, Gog en Magog, Theofilus, de vrouwen van David… U zult ze in de volgende pagina’s allemaal ontmoeten. Het gaat om bijbelse namen die tot de verbeelding spreken, en misschien letterlijk oude prentjes van bebaarde mannen of elegant geklede vrouwen uit kinderbijbels of ‘gewijde geschiedenis’ oproepen. Echter, zo eenduidig is het niet.

In dit nummer zullen verschillende bekende en minder bekende of zelf geheel onbekende bijbelse figuren de revue passeren. Daarbij moeten we een belangrijke, voorafgaande opmerking maken. De ‘schetsen’ die hen zullen situeren en beschrijven, houden niet automatisch in dat deze personages allemaal daadwerkelijk historische figuren geweest zouden zijn.

De bijbelse personages die aan bod zullen komen, zijn geen historische helden. Hun karakters, die in een bijbelse verhaalcontext beschreven worden, zijn in de eerste plaats en wezenlijk literaire karakters.

ezra15De volledige versie van dit artikel kan u terugvinden in EZRA Bijbels tijdschrift 15: september 2012, verkrijgbaar voor €5, incl. verzending, door overschrijving op rekeningnummer BE98 1237 7805 2493 ter attentie van de Vlaamse Bijbelstichting, met vermelding van ‘Ezra15′.