Bijbel en bezinning: Lucas 1,76-78a

Door Bénédicte Lemmelijn in EZRA Bijbels tijdschrift 16: december 2012

En jij, mijn jongen,
zult profeet van de Allerhoogte worden genoemd,
want je zult voor de Heer uit gaan
als zijn wegbereider;
om zijn volk te leren hoe ze gered kunnen worden
door de vergeving van hun ronden,
dankzij de innige barmhartigheid van onze God.

(Willibrordvertaling 1995)

Aan het begin van zijn evangelie opent Lucas voor zijn lezer een tweeluik. Hij kondigt twee geboortes aan, hij verhaalt even nadien ook twee geboortes én hij schetst voor beide kinderen een vooruitblik op hun leven. Het gaat om twee neefjes: Johannes en Jezus. Wie zullen ze worden? Wat zullen ze betekenen? En misschien herkennen we dat gevoel zelfs. Wie een pasgeboren kind in zijn armen houdt, vraagt zich ook wel eens af: wie zal dit kleine baby’tje worden, hoe zal de wereld een stukje veranderen, wat zal het verwezenlijken, wie zal het gelukkig maken?

Niet in onze eigen grootheid, in onze verwezenlijkingen of in ons kennen en kunnen vinden we ultieme vervulling. Wel in het aanvaarden en uit handen geven van onze kleinheid en onze gebrokenheid, aan een Liefde die ons stamelen overstijgt en ten diepste vergeven kan. En ook dat vergeven is er niet als compenserende beloning voor wat we wel aan goeds of groots zouden doen.

ezra16De volledige versie van dit artikel kan u terugvinden in EZRA Bijbels tijdschrift 16: december 2012, verkrijgbaar voor €5, incl. verzending, door overschrijving op rekeningnummer BE98 1237 7805 2493 ter attentie van de Vlaamse Bijbelstichting, met vermelding van ‘Ezra16′.