Ezra 49: lente 2021

Ezra Bijbels tijdschrift 49: lente 2021Dit nummer van Ezra – Bijbels tijdschrift is nog steeds verkrijgbaar. Losse nummers zijn bestelbaar voor 7 euro, incl. verzendingskosten, door overschrijving op rekeningnummer BE98 1237 7805 2493 ter attentie van de Vlaamse Bijbelstichting, met vermelding van ‘Ezra49’.

Leden van de Vlaamse Bijbelstichting krijgen tevens een abonnement op EZRA.

Inhoudsopgave

• ‘Van aangezicht tot aangezicht’. Exodus 33 en huidhonger (Ellen De Doncker)
    Wie vandaag boodschappen doet, ontsmet zorgvuldig de winkelkar en zet een mondmasker op. Niet alleen in winkels maar ook op school en op straat gaan gezichten schuil achter mondkapjes die neus en mond verbergen en die het moeilijk maken de ander te begrijpen en emoties af te lezen. Hoe kunnen we werkelijk aanwezig zijn bij de ander, wanneer ons gelaat, cruciaal voor persoonlijke aanwezigheid, verborgen blijft? Die vraag, een hedendaags pijnpunt, blijkt ook centraal te staan in het 33ste hoofdstuk van het oudtestamentische boek Exodus.
  • ‘Liefde voor de Heilige Schrift’. Paus Franciscus over Hiëronymus en de Bijbel (Jean Bastiaens)
    Op 30 september 2020 schreef paus Franciscus een opmerkelijke brief bij gelegenheid van de herdenking van de dood van Hiëronymus, 1600 jaar geleden. Wij geven hieronder de grote lijnen van deze brief, die een imposante boodschap in zich draagt voor de Bijbelliefhebbers van vandaag. Een eeuw geleden wijdde paus Benedictus XV reeds een brief aan Hiëronymus, en ook Benedictus XVI heeft in twee catecheses uitvoerig over deze kerkvader gesproken. Paus Franciscus wil in hun spoor treden om de actualiteit van Hiëronymus’ boodschap voor het voetlicht te brengen. Deze brief sluit aan bij de apostolische exhortatie van Benedictus XVI: Verbum Domini (30 september 2010).
  • Glasramen van Chagall in Mainz. Actuele bijbelse beelden met grote zeggingskracht (Jacques Maas)
    Het boek ‘Hemelse vensters aan het Woord’ verscheen in 2020, het 75ste jaar na de bevrijding, een gelegenheid om bijzonder stil te staan bij wat vrijheid en vrede voor ons betekenen. Dan valt telkens het woord verzoening. Marc Chagall (1887-1985), de kunstschilder van joods-Wit-Russische afkomst, heeft een geslaagde inspanning gedaan om het begrip verzoening te verbeelden in glas-in-loodramen, te zien in de Sankt-Stephanskirche in het Duitse Mainz.
  • Uit de wereld van de Bijbel
    • Bénédicte Lemmelijn benoemd in de Pauselijke Bijbelcommissie
  • Bijbel en bezinning: Psalm 37 (Bénédicte Lemmelijn)
  • Boekbesprekingen