Dina

dinahbanner

Door Paul Kevers in EZRA Bijbels tijdschrift 15: september 2012

Aartsvader Jakob had twaalf zonen, de stamvaders van de twaalf stammen van Israël. Minder bekend is dat hij ook een dochter had: Dina – ‘oordeel’ betekent haar naam. Over Dina staat er maar één verhaal in de Bijbel, in Genesis 34. Daarbuiten wordt ze nog tweemaal vermeld, in Genesis 30,31 en 46,15. Genesis 34 is geen fraai verhaal: het gaat over verkrachting en geweld, list, moord en plundering. Dina is alleen maar slachtoffer, ze spreekt geen woord. Wat zij denkt of voelt, vernemen we niet. Zij wordt gewroken door haar broers – maar wordt ze daar zelf beter van? Daarover mag de lezer ‘oordelen’.

Opmerkelijk is dan Sichem verliefd wordt op Dina nadat hij haar verkracht heeft, en aan zijn vader vertelt dat hij met haar wil trouwen. Opmerkelijk is ook dat Jakob in dit hoofdstuk een zwakke figuur is. Hij onderneemt niets als hij verneemt wat er met zijn dochter gebeurd is, maar wacht tot zijn zonen teruggekeerd zijn met de kudde.

Wat is de betekenis van dit verhaal? Waarom bleef het in de Bijbel bewaard? Wellicht gaat het terug op een oude, nomadische volksvertelling over de complexe relaties tussen kleinveenomaden en Kanaätische stadsbewoners. Men kan zich voorstellen dat de oorspronkelijke vertellers zich vrolijk maakten over de wijze waarop hun voorouders de Kanaänieten in de luren hadden gelegd.

ezra15De volledige versie van dit artikel kan u terugvinden in EZRA Bijbels tijdschrift 15: september 2012, verkrijgbaar voor €5, incl. verzending, door overschrijving op rekeningnummer BE98 1237 7805 2493 ter attentie van de Vlaamse Bijbelstichting, met vermelding van ‘Ezra15′.