Bijbel en bezinning: Psalm 65,2-4

Door Bénédicte Lemmelijn in EZRA Bijbels tijdschrift 13: maart 2012

Bij U kan men zingen en klagen
o God, die op de Sion woont;
bij U kan men zijn geloften volbrengen,
bij U, die gebeden verhoort.
Tot U kan elke sterveling komen
die zijn schuld wil belijden:
hoe talrijk onze zonden ook zijn,
U scheldt ze kwijt, U wil ze vergeven.

– Willibrordvertaling 1995

‘Een zangstuk op naam van David, een lied’, zo begint Psalm 65. We weten vandaag nagenoeg zeker dat niet David zelf de dichter was van al die mooie en droevige, blije en boze psalmen die we kennen. En toch blijft het lied dat de redacteur van het Psalmenboek hier neerschrijft evenzeer prachtig en diep. Zijn subtiele toevoeging ‘op naam van’ doet overigens vermoeden dat het ook voor hem er niet toe deed of dat gedicht nu echt van David kwam of niet. En dat is het geval voor heel wat bijbelse literatuur: niet de exacte historische toedracht is waar het omgaat, wel wat de tekst in zijn theologisch en existentieel getuigenis beklemtonen wil.

Het lied op naam van David bevestigt ons en drukt ons op het hart, in mooie, parallelle verzen, dat God niet alleen naar ons luistert, of we nu met verdriet of vreugde bij hem aankomen. Het vertelt ons niet allen dat we bij God onze kleinheid hoeven te verstoppen. Bovenal leert het ons dat Hij die kleinheid, hoe groot ze ook is, uittilt boven zichzelf in een realiteit die de hele werkelijkheid verandert.

ezra13De volledige versie van dit artikel kan u terugvinden in EZRA Bijbels tijdschrift 13: maart 2012, verkrijgbaar voor €5, inclusief verzending, door overschrijving op rekeningnummer BE98 1237 7805 2493 ter attentie van de Vlaamse Bijbelstichting, met vermelding van ‘Ezra13′.