Dit is mijn lichaam. Lichamelijkheid in de bijbelse traditie

Valérie Kabergs en Paul Kevers (red.), Dit is mijn lichaam. Lichamelijkheid in de bijbelse traditie, Leuven: VBS-Acco, 2018, 232 p., € 22,50Valérie Kabergs en Paul Kevers (red.), Dit is mijn lichaam. Lichamelijkheid in de bijbelse traditie, Leuven: VBS-Acco, 2018, 232 blz., € 23,50, ISBN 978-94-6344-834-5.

Deze publicatie is nog steeds verkrijgbaar en kan besteld worden op ons emailadres: info@vlaamsebijbelstichting.be.

Leden van de Vlaamse Bijbelstichting genieten 15% korting.

Lichamelijkheid speelt een belangrijke rol in een cultuur die veel belang hecht aan het materialistische denken. Schoonheid, gezondheid en genot staan centraal. Tegelijkertijd lopen mensen hun lichaam voorbij in het streven naar die perfectie en worden zij geconfronteerd met gebrokenheid. Met de Kerk associeert men meestal een dubieuze verhouding ten aanzien van lichamelijkheid. De bijbelse traditie heeft er echter veel positieve aandacht voor.

Het Oude en het Nieuwe Testament hebben oog voor zowel het gekwetste en zelfs radicaal gebroken lichaam als voor het verheerlijkte lichaam. De lichaamsdelen van God zelf staan herhaaldelijk in de kijker. Met zijn expliciete en erotische beschrijvingen neemt Hooglied het seksuele lichaam ten volle ernstig. Jezus, het vleesgeworden Woord, geneest mensen via aanraking en zijn verrijzenis wordt beschreven als een lichamelijk gebeuren. In de brieven van Paulus ontdekken we een meervoudige visie: het menselijk lichaam is er soms een bron van ergernis en aanstoot, maar anderzijds ook ’tempel van de Heilige Geest’ en beeld van de Kerk.

Dit boek bundelt de lezingen van de Didachè-bijbelcursus Dit is mijn lichaam. Lichamelijkheid in de bijbelse traditie van augustus 2017. Deze studiedagen worden jaarlijks georganiseerd door de Vlaamse Bijbelstichting in samenwerking met de Faculteit Theologie en Religiewetenschappen. Dit boek is bedoeld voor al wie, beroepsmatig of uit persoonlijke interesse, belangstelling heeft voor de Bijbel en voor hedendaagse geloofsvragen. Het bevat bijdragen van Patrick Chatelion Counet, Hans Debel, Bernard de Cock, Luc Devisscher, Hans Geybels, Valérie Kabergs, Paul Kevers, Martijn Steegen en Pierre Van Hecke.