Ezra 29: maart 2016

Ezra Bijbels tijdschrift 29: maart 2016Dit nummer van Ezra – Bijbels tijdschrift is nog steeds verkrijgbaar. Losse nummers zijn bestelbaar voor 6 euro, incl. verzendingskosten, door overschrijving op rekeningnummer BE98 1237 7805 2493 ter attentie van de Vlaamse Bijbelstichting, met vermelding van ‘Ezra29’.

In dit nummer belichten we de invloed van het boek Klaagliederen op de liturgie van de Donkere Metten. De lezingendiensten van Witte Donderdag, Goede Vrijdag en Stille Zaterdag danken hun naam aan het vroegmiddeleeuwse gebruik om het nachtelijke deel van het getijdengebed op deze dagen van de Goede Week zonder kaarslicht te vieren. We bekijken vervolgens opnieuw het Evangelie van Judas, 10 jaar na de vrijgave van deze gnostische tekst. De storm rond deze publicatie is intussen gaan liggen en een decennium later is het tijd voor nuchtere analyse. In ‘Bijbel en bezinning’ speelt vergeving een belangrijke rol. Eindigen doen we zoals gebruikelijk met ons overzicht van Bijbelse actualiteit en onze boekbesprekingen van recente publicaties.

Inhoudsopgave met geselecteerde fragmenten