Bianca Lataire

lucasevangelie

Het Lucasevangelie

Het evangelie van Lucas plaatsen we opnieuw voor het voetlicht. We besteden aandacht aan Lucas als geschiedschrijver en theoloog, aan de taal en de opbouw van zijn evangelie, aan het Jezusbeeld dat hij ons presenteert en aan enkele belangrijke tekstgedeelten. We gaan na wat die teksten vandaag betekenen en welke rol ze kunnen spelen in godsdienstonderricht, catechese of liturgie. Verder lezen →

totgeloofkomen

Tot geloof komen. Bijbelse perspectieven op geloofsgroei

In de Bijbel lijkt geloven een evidente zaak, maar ‘tot geloof komen’ is een groeiproces, ook voor Bijbelse personages. In deze publicatie plaatsen we bijbelteksten over geloofsgroei in hun historische en literaire context en vertalen we ze vanuit een christelijk perspectief naar vandaag. Verder lezen →

didache2015

Didachè 2015: Tot geloven komen. Bijbelse perspectieven op geloofsgroei

In de Bijbel lijkt geloven een evidente zaak, maar ‘tot geloof komen’ is een groeiproces, ook voor Bijbelse personages. Tijdens onze jaarlijkse studiedagen bestuderen we een aantal bijbelteksten over geloofsgroei in hun historische en literaire context en trachten ze vanuit een christelijk perspectief te vertalen naar vandaag. Verder lezen →

DeWoordenklein

De woorden die Jezus ons gegeven heeft

De woorden van Jezus werden beluisterd, geïnterpreteerd en opgeschreven. Zijn die woorden echt door Jezus gezegd, of zijn het uitspraken die de vroege kerk op zijn lippen legt? Hoe zijn ze verzameld in de geschriften die wij nu kennen? Verder lezen →