Gilbert Van Belle

Ezra40_cover

Ezra 40: december 2018

Met dit 40ste nummer van EZRA voltooien we de tiende jaargang van ons tijdschrift. En op 30 september 1943 promulgeerde paus Pius XII de encycliek Divino Afflante Spiritu. Alle redenen voor een terugblik. We besteden ook aandacht aan het manuscript Namurcensis, een opmerkelijk bijbelhandschrift uit de 14de eeuw herontdekt in het seminarie van Namen, verlucht met tientallen miniaturen van uitzonderlijke kwaliteit. Verder lezen →

johannes rubens thumb

‘God is liefde’. Lofzang op de liefde in 1 Johannes 4,7-21

De woorden ‘liefhebben’ (agapaô) en ‘liefde’ (agapè) komen opvallend veel voor in de drie brieven van Johannes, die slechts enkele bladzijden van het Nieuwe Testament beslaan. Het herhaaldelijk voorkomen van beide woorden daagt elke lezer van de brieven uit. Verder lezen →

Ezra38_cover

Ezra 38: juni 2018

Dit nummer van Ezra schenkt aandacht aan de acht scènes in het Evangelie van Johannes over de opwekking van Lazarus en de geloofsbelijdenis van Marta en Maria. We kijken ook naar liefde in de eerste Johannesbrief. Bijbel en Bezinning handelt deze keer over 1 Koningen 19,3-8. Verder lezen →

ongemakkelijkeklein

Ongemakkelijke woorden van Jezus

Tal van Jezuswoorden laten bij de lezer of hoorder een ongemakkelijk gevoel na. Je vijand liefhebben, als men je op de ene wang slaat ook de andere aanbieden, alles verkopen wat je bezit en het aan de armen geven… is dat wel doenbaar? Verder lezen →

Toekomstvoorverhalenklein

Toekomst voor verhalen en rituelen? Op het snijpunt van bijbel en geloofscommunicatie

Wij leven in een tijd waarin de oude geloofsverhalen grotendeels hebben afgedaan en mensen op zoek gaan naar en experimenteren met nieuwe rituelen. Verder lezen →

grecocrossthumb

De dood van Jezus in het vierde evangelie

In het recente Johannesonderzoek heeft men veel aandacht voor het lijden en de dood van Jezus. Men neemt algemeen aan dat het lijdensverhaal zeer nauw aanleunt bij de synoptische evangeliën, maar men beklemtoont ook de eigenheid van het vierde evangelie. Verder lezen →

Gospel-of-Johnthumb

The Gospel of John. Een opmerkelijke film van Philip Saville

Terwijl Mel Gibsons film The Passion of The Christ in de pers alle aandacht kreeg en een hele controverse op gang bracht, dreigt Philip Savilles film The Gospel of John, die in hetzelfde jaar gemaakt werd (2003), bij ons nagenoeg onbekend te blijven. Verder lezen →

exegesethumb

Exegese en Bijbelse theologie in de eenentwintigste eeuw

Geen enkel boek heeft in het Westen meer invloed gehad dan de bijbel. Door de eeuwen heen is dit `Woord van God’ het referentiepunt voor het leven van christelijke gemeenschappen. De bijbel werd gebruikt en misbruikt voor alle mogelijke doeleinden. Verder lezen →