Luc De Saeger

Tot geloof komen. Bijbelse perspectieven op geloofsgroei

In de Bijbel lijkt geloven een evidente zaak, maar ‘tot geloof komen’ is een groeiproces, ook voor Bijbelse personages. In deze publicatie plaatsen we bijbelteksten over geloofsgroei in hun historische en literaire context en vertalen we ze vanuit een christelijk perspectief naar vandaag. Verder lezen →

Didachè 2015: Tot geloven komen. Bijbelse perspectieven op geloofsgroei

In de Bijbel lijkt geloven een evidente zaak, maar ‘tot geloof komen’ is een groeiproces, ook voor Bijbelse personages. Tijdens onze jaarlijkse studiedagen bestuderen we een aantal bijbelteksten over geloofsgroei in hun historische en literaire context en trachten ze vanuit een christelijk perspectief te vertalen naar vandaag. Verder lezen →

Paulus in woord en beeld

‘God heeft zijn zoon aan mij geopenbaard opdat ik hem zou verkondigen aan de volkeren’. Woorden van Paulus uit zijn brief aan de Galaten. Net als wij hebben de mensen tot wie Paulus zich hier richt, wellicht even de tijd nodig gehad om te begrijpen dat hij over zending spreekt. Verder lezen →

Ezra 2: juni 2009

Apostel en martelaar Paulus werd ongeveer 2000 jaar geleden geboren. Dit Paulusjaar geeft aanleiding tot talrijke religieuze en culturele initiatieven. Daarom besteden we graag een volledig nummer aan de rol van deze belangrijke figuur in de vroege kerk en aan zijn joodse afkomst. Verder lezen →

Paulus

Na Jezus is Paulus van Tarsus de tweede stichter van het christendom. Vanuit een zeer persoonlijke ervaring van de verrezen Christus zette hij zijn voorvaderlijk joods geloof in de ene God open voor niet-joden. In enkele jaren tijd heeft hij de boodschap gebracht dat de bijbelse God de God is van alle mensen zonder onderscheid van ras of taal. Verder lezen →