Didachè 2015: Tot geloven komen. Bijbelse perspectieven op geloofsgroei

Didachè 2015: Tot geloven komen. Bijbelse perspectieven op geloofsgroei. Afbeelding: ‘Uw geloof heeft u gered’ – Jezus geneest BartimeüsVandaag de dag is geloven allesbehalve vanzelfsprekend. In de Bijbel daarentegen lijkt geloven een evidente zaak. Bijbelteksten laten zich lezen als getuigenissen van gelovige mensen en in bijbelverhalen treden personages op die spontaan gelovig zijn.

Het is echter de vraag of die analyse volledig klopt. Bij nader inzien blijkt ‘tot geloof komen’ ook in de Bijbel een groeiproces te zijn, dat bovendien op heel uiteenlopende wijzen kan verlopen.

Tijdens deze studiedagen op 18 en 19 augustus 2015 gaan we na wat ‘geloven’ betekent in de Bijbel. We bestuderen een aantal bijbelteksten over geloofsgroei in hun historische en literaire context en trachten ze vanuit een christelijk perspectief te vertalen naar vandaag.

Verslagboek

Tot geloof komen. Bijbelse perspectieven op geloofsgroeiMartijn Steegen en Paul Kevers (red.), Tot geloof komen. Bijbelse perspectieven op geloofsgroei,
Leuven: VBS-Acco, 2016, 206 p., € 22,50

Dit verslagboek bundelt de teksten van de negen lezingen, van experts ter zake en jonge onderzoekers.

Verder lezen →

Dinsdag 18 augustus 2015

8u30 Onthaal – koffie – inschrijving
9u45 Verwelkoming en inleiding op het thema
Martijn Steegen
10u00 Geloven in God vandaag? Kritische kijk op godsgeloof en atheïsme
Joël De Ceulaer
11u00 Koffiepauze
11u30 ‘Er was alleen maar een stem’ (Dt 4,12). Perspectieven op het bijbelse godsbeeld
Paul Kevers
12u30 Middagpauze
14u00 ‘Met wie zou u God vergelijken?’ (Js 40,18). Geloofsgroei in het boek Jesaja
Hans Debel

De presentatie van deze lezing is hieronder beschikbaar

[embeddoc url=”https://www.vlaamsebijbelstichting.be/wp-content/uploads/2015/05/Ppt-Didachè-2015-Hans-Debel.pptx” height=”490px” viewer=”microsoft”]

15u00 Koffiepauze
15u30 ‘Wij moesten leren niet op onszelf te vertrouwen maar alleen op God die de doden ten leven wekt’ (2 Kor 1,9). Perspectieven op ‘tot geloof komen’ bij Paulus
Luc Desaeger
16u30 Einde van de eerste dag

Woensdag 19 augustus 2015

9u30 Bezinning
10u00 ‘Uit de diepte van de put riep ik uw Naam aan’ (Kl 3,55). Geloofstwijfel in het boek Klaagliederen
Valérie Kabergs

De presentatie van deze lezing is hieronder beschikbaar

[embeddoc url=”https://www.vlaamsebijbelstichting.be/wp-content/uploads/2015/05/Klaagliederen-Didachè-19.08.2015-Valérie-Kabergs.pptx” viewer=”microsoft”]

11h00 Koffiepauze
11u30 ‘Uw geloof heeft u gered’ (Mc 5,34; 10,52). Geloofsgroei bij Marcus
Geert Van Oyen
12u30 Middagpauze
14u00 ‘Was het niet hartverwarmend zoals hij onderweg met ons sprak?’ (Lc 24,32). Geloofsgroei in de geschriften van Lucas
Filip Noël
15u00 Koffiepauze
15u30 ‘Wie is de Mensenzoon, Heer? Dan zal ik in hem geloven’ (Joh 9,36). Geloofsgroei bij Johannes
Bianca Lataire

De presentatie van deze lezing is hieronder beschikbaar

[embeddoc url=”https://www.vlaamsebijbelstichting.be/wp-content/uploads/2015/05/Joh-9-powerpoint-met-strip.pptx” viewer=”microsoft”]

16u30 Slotwoord
Martijn Steegen
17u00 Einde van de tweedaagse

Praktische informatie

De tweedaagse is toegankelijk voor een breed publiek. Ze wordt georganiseerd door de secties Catechese en Bijbel van de Faculteit Theologie en Religiewetenschappen (KU Leuven) en de Vlaamse Bijbelstichting in samenwerking met AVL – Nascholingen van de KU Leuven. De conferenties vinden plaats in de Jubileumzaal en de Promotiezaal van de Universiteitshal, Naamsestraat 22, 3000 Leuven.